Skal du have kommunikeret noget bestemt ud, måske et budskab, måske en forklaring på et problem eller et specifikt ønske. Eventuelt i forbindelse med din arbejdsplads eller din forretning. Så kan metaforer være enormt nyttige. Det er bare med at bruge dem i den rigtige sammenhæng, og så skal de netop ikke bruges for meget. Læs mere i følgende artikel og få nogle råd, når du kommunikerer på skrift eller mundtligt.
Vær tydelig og kortfattet
Det er med at være tydelig og fattet. Vi mennesker bliver ofte trætte, hvis vi skal læse for meget før, de vigtige information bliver os givet. Dette vil tit føre til, at din læser bliver uinteresseret. Brug kun en metafor, til at give et billede på, hvad du mener overfor modtager. Det kan være forvirrende med flere metaforer på en gang. Oftest misforstås lange sætninger, selvom hensigten måske var at være forklarende fra afsenders side. Brugen af en enkelt metafor, når du vil ud med et enkelt budskab, kan være enormt godt. Det kan være med til at understrege en pointe. Eller se en mening fra et andet perspektiv. For mange vil det forvirre, hvis du bruger for mange, men nævner du blot en enkelt og bevare at være kortfattet med dine andre underbyggende sætninger, når du kommunikerer ud, vil metaforen, det billeddannende element oppe i nethinden, sætte sig fast og blive husket med større sandsynlighed.
Skab billeder for din læser
Metaforer er ofte så fine og kan være helt poetisk smukke. Det er også nogle af dem, vi hyppigt benytter herhjemme i dagligdagen. Hvis du gerne vil lære mere om grammatiske områder, og hvordan de hjælper dine tekster, kan det kun anbefales at gå ind og læse meget mere. Det er godt at blive ved med at udvikle sine danske grammatiske evner og fagligheder ligegyldig, hvor man er i livet. Metaforer er også ganske simpelt gode, fordi de hører under formelt sprog. Du kan som afsender lyde begavet og kører din kommunikation på et mere højtideligt og formelt niveau. Her er det så med at sikre sig målgruppen, du forsøger at ramme, er en del af befolkningen, der vil forstå dit valg at metafor.