Dette indhold er sponsoreret.
Firmaer, butikker og service-virksomheder. Uanset hvilken gesjæft, der er tale om, så står slaget om kunderne og interessenterne i højere og højere grad på det store internet. Det er formentlig hævet over enhver diskussion, at det er her, langt de fleste mennesker færdes, når de skal erhverve sig nye materialistiske ting eller services.
Derfor skal du og dit firma naturligvis være opmærksomme på, at det er andre forretningsstrategier, der skal lokke folk til truget, end vinduesreklamer og løbesedler.
Ét greb, som moderne, online-baserede virksomheder i høj grad tyer til, er såkaldt content-strategi. Content marketing-strategi, om man vil. Dette er en markedsføringsstrategi, der udelukkende foregår på internettet, og som spiller på de ”regler”, der gælder på alverdens søgemaskiner samt psykologiske aspekter hos forbrugeren.
Hvad er content-strategi helt præcist?
Det er ingen skam – selv som virksomhedsejer – at skulle indrømme, at content-strategi endnu er ubetrådt land. I en online verden, hvor et væld af smarte forkortelser – ofte engelske – florerer, hvor end man færdes, kan ”content”, ”SEO” og ”CTA” hurtigt suse forbi i farten, uden at man helt fangede, hvad det handlede om.
Content er engelsk for ”indhold”. En content marketing-strategi er derfor en markedsføringsstrategi, hvor det indhold, som du publicerer på din hjemmeside, gør det ud for din markedsføring. Det er altså dette indhold, der skal lokke forbrugere ind på din hjemmeside, og det er dette indhold, som skal sørge for at sælge forbrugerne lige netop dit produkt eller din ydelse.
Når du udarbejder content, med afsæt i din content-strategi, skal du vide en helt masse om, hvilke tekniske spilleregler der gælder i forhold til søgemaskineoptimering (det, som kaldes SEO). Du skal derudover også vide, hvordan du rent psykologisk taler til forbrugerne, så de føler en tillid til dig, dit firma og dit produkt.
I forhold til SEO skal du sætte dig ind i en masse, måske nye, begreber. Søgemaskineoptimering er selvsagt meget væsentlig. Dette dækker dog igen over en masse parametre, som du skal vide noget om og arbejde med.
Desuden er det vigtigt, at du forfatter dit indhold, så din hjemmesides besøgende føler sig lokket til, føler sig velkomne, trygge og selvfølgelig, at de får lyst til at købe dine produkter.
Content marketing handler langt hen ad vejen om at skabe en slags relationer til dine besøgende. Dette forudsætter, at du er helt skarp på, hvilken målgruppe du ønsker at appellere (mest) til. Du ønsker målgruppens tillid og loyalitet, og det får du bedst ved at skabe tekster og fortællinger, der tager udgangspunkt i deres univers, deres virkelighed.
Det er altså ikke hensigtsmæssigt, at du skriver som om, at du skal sælge produkter til din egen aldersgruppe, hvis dine produkter egentlig er tiltænkt en helt anden aldersgruppe.
Der er med andre ord rigtig mange parametre og forhold, som du skal gøre dig bekendt med, når du ønsker at udarbejde og praktisere en content-strategi, men gøres det ordentligt, er det det hele værd.