Når man starter en virksomhed, så vil man hurtigt opdage, at der er enormt mange ting man skal have styr på. En af disse er naturligvis virksomhedens regnskab, så man undgår problemer med skat, moms osv. Som en person der aldrig har bogført noget før, eller lavet regnskab før, så kan det dog være meget udfordrende. Derfor har vi lavet denne korte artikel, som forhåbentligt kan hjælpe dig med at få lidt mere styr på din bogføring.
- Gem alle dine bilag
Først og fremmest, så er det vigtigt, at du gemmer alle dine bilag, så du kan bevise at du rent faktisk har brugt pengene på det, som du siger du har. Uanset hvor god man er til at bogføre, så kan man ikke bruge det til meget, hvis man ikke kan dokumentere hvad pengene er brugt til. Derfor er det vigtigt, at gemme alle bilag.
Forestil dig, at du har en SEO virksomhed ved navn SEO Thisted. Hvis virksomheden så har købt nye computere hjem til at lave SEO-arbejdet, så er det altså også vigtigt, at man med sine bilag kan vise, at det er det pengene er brugt til.
- Få lavet en erhvervskonto
Det er også vigtigt, at du får lavet en erhvervskonto. Det er vigtigt fordi du skal holde økonomien adskilt, så regninger betales fra samme konto, som indbetalinger kommer ind på. Derudover det også vigtigt for at holde økonomien adskilt fra ens private økonomi.
- Brug et regnskabsprogram
Endnu et godt råd vi kan give er, at gøre brug af et regnskabsprogram. Regnskabsprogrammer er enormt effektive og hjælpsomme. Her kan du f.eks. bruge programmer som Dinero eller Billy, som kan gøre alt bogføring og regnskab relateret meget lettere for dig, så du rent faktisk får det gjort og det ikke tager for lang tid.
- Sørg for at tallene er korrekte
Sidst men ikke mindst, så er det naturligvis vigtigt, at du har styr på tallene, så du ved de er korrekte. Hvis du skriver i årsrapporten at der er omsat for en million kroner, så er det også vigtigt, at du har fuldstændig styr på, at der rent faktisk er omsat for en million kroner. Derudover er det også vigtigt, at du har helt styr på virksomhedens udgifter, så tallet på bundlinjen også er korrekt.