Vores virksomheds branding er virksomhedens identitet udadtil – det, vi kendes for. En god brandstrategi er afgørende for en succesfuld virksomhed, og en god hjælp til at hold fokus og ikke afvige fra målsætningen.
En god brandstrategi skal definere din virksomheds værdier, din målgruppe og dit kommunikation- og medieformat. Her er det en rigtig god investering at udlicitere markedsføringen til et bureau, der specialiserer sig i netop dette emne.
Informationsstrøm og mediepåvirkning
Vi lever i et informationssamfund, hvor vi påvirkes fra alle sider hele tiden. Som forbruger kan det være enormt svært at gennemskue, hvad der er hvad, og endnu sværere at finde fokus i den konstante informationsstrøm.
Når vi brander vores virksomhed, så er det relevant at være bevidst om denne tilstand. Vi ønsker ikke at være én af alle de andre synlige usynlige, der er glemt igen, så snart den næste påvirkning dukker op på skærmen.
Branding af virksomheden – en langsigtet og holdbar plan
Fordi samfundet i dag har druknet forbrugeren i mediepåvirkning og visuelle stimuli, så er det essentielt, at vores brand taler tydeligt – optisk såvel som på indholdet.
At forbrugeren kan genkende dit brand, er medvirkende til at din virksomhed opleves som troværdig og attraktiv. Din målgruppe er loyal, når du er loyal overfor dine værdier. Og det er værdi bag dit brand, der sikrer, at din virksomhed slår igennem – at din virksomhed ikke drukner i mængden.
Værdisæt, integritet og troværdighed
Din værdisæt er dit brand, og dit værdisæt må kommunikeres klart og tydeligt. Som forbruger er vi i dag mere og mere bevidste, og som en naturlig konsekvens heraf er vi tilsvarende skeptiske. Mediepåvirkningen bliver mere og mere ekstrem, og modreaktionen hertil er, at forbrugeren ikke overbevises lige let.
Som virksomhed er det derfor, mere end nogensinde før, essentielt, at vores brand er i tråd med et konstant og konsekvent værdisæt – forbrugeren skal kunne regne med og stole på os.
Branding af din virksomhed – strategi og målsætning
Der findes mange muligheder for branding af din virksomhed, og ikke alle er lige hensigtsmæssige.
Når du skal bestemme det optimale valg af medieformat, så er det vigtigt at have afgjort, hvilken målgruppe du ønsker at henvende dig til. Der er nemlig stor forskel på, hvor de forskellige målgrupper søger information og oplysning. De sociale medier kan være det oplagte valg for nogle, hvor et nyhedsmedie og Google adds kan være et bedre format for andre.
Her kan det være fristende at markedsføre sig så bredt som muligt – alene fordi muligheden er tilgængelig – men det er sjældent en god strategi. At du ikke afviger fra din brands værdisæt betyder, at du ikke afviger fra din målgruppe og dermed dit kommunikationsmedie. Dét er troværdighed.