Hvis din lille virksomhed er klar til at dykke ned i digital markedsføring, er du kommet til det rigtige sted. Vores tjekliste giver en trin-for-trin guide til at lancere en vellykket digital marketingstrategi for enhver virksomhed. Uanset om du starter fra bunden eller klar til at forny din nuværende strategi, skal du følge disse trin for at lancere en effektiv og professionel online tilstedeværelse.
Skab en stærk brandidentitet
At skabe en brandidentitet er afgørende for en vellykket digital marketingstrategi. Det er vigtigt at have en forståelse for din virksomheds mission, og hvad der gør den speciel. Derefter projicerer du disse værdier ind i alt, hvad du gør – fra dit virksomhedsnavn, til de billeder, du poster på dit websted, til den stemme, du bruger på sociale medier.
Opbygning af et stærkt brandimage starter med et veldesignet logo og valg af de rigtige skrifttyper og farver. Disse visuelle elementer vil hjælpe med at gøre dit brand identificerbart og give det en poleret, professionel følelse. Husk: Konsistens er nøglen, når det kommer til at opbygge dit brand, så sørg for, at du forbliver ensartet på tværs af dit trykte og digitale marketingmateriale og al kommunikation, du sender til kunderne.
Køb hjemmeside
Din hjemmeside er rygraden i din online tilstedeværelse – og ofte dine kunders første indtryk af dit brand. Selvom du er en fysisk virksomhed, der er afhængig af gangtrafik, er der en stor chance for, at dine kunder undersøger dig online, før de kommer ind. Så det er vigtigt, at du har en professionel hjemmeside.
Når du opretter din hjemmeside, skal du være opmærksom på følgende elementer:
- Det rigtige domænenavn. Sørg for at vælge en, der afspejler dit virksomhedsnavn så tæt som muligt og er nem at huske. For at hjælpe med at indsnævre din søgning skal du stille dig selv disse spørgsmål: Passer navnet til mit brand? Er det mindeværdigt? Er det nemt at stave?
- Søgemaskine optimering. Søgemaskineoptimering (eller SEO) spiller en vigtig rolle i din digitale marketingstrategi. Oprettelse af en optimeret hjemmeside vil forbedre din placering i websøgninger – du kan gøre dette ved at inkorporere søgeord i dit websteds indhold og i backend.
- Engagerende webdesign. De fleste mennesker er visuelle, så prøv at bruge attraktive billeder af høj kvalitet (eller endda en kort video) og letlæselige skrifttyper.
- Mobil responsivt design. Da brugen af mobilt internet nu overstiger desktop, er en responsiv hjemmeside et must-have. En responsiv hjemmeside vil tilpasse sig skærmstørrelsen på forskellige enheder såsom stationære computere, tablets eller smartphones. Dette vil hjælpe dig med at nå ud til flere kunder, give en bedre brugeroplevelse og vil gavne din SEO-placering – Google rangerer nu mobilsites over desktop-sites. Sørg derfor altid for at teste ændringer af dit websted på din computer og din smartphone.
- Nem navigation. Byg dit websted på en overskuelig, enkel måde, der er let for besøgende at navigere. Potentielle kunder vil sætte pris på at kunne finde det, de leder efter, med blot et par klik.
Prøv online annoncering
Hvis du har penge til at bruge på betalt annoncering, kan det være en investering værd. Onlineannoncer er designet til at generere flere klik og trafik, hvilket vil øge din synlighed og i sidste ende dit salg markant. Der er så mange platforme, du kan bruge til at placere dine annoncer foran dit publikum – Google, Facebook, Instagram, Twitter, TikTok og LinkedIn tilbyder alle betalt annonceplacering. Betalt online annoncering kan også være i form af et podcast-sponsorat eller et influencer-samarbejde.