Når du er selvstændig og driver en forretning, er god kundeservice alfa og omega. For det er kunderne, du skal leve af. Derfor skal de naturligvis også behandles så godt som overhovedet muligt. Men hvordan opnår du lige god kundservice? Det giver dig nogle gode tips til herunder.
Om du er selvstændig maler, driver en webshop eller har en skobutik, er kundeservice noget af det vigtigste, du skal prioritere i din forretning. For gør du ikke det, kommer kunderne ganske enkelt ikke igen.
Lad kunderne komme i kontakt med dig på flere måder
Jo flere måder kunder kan komme i kontakt med dig på, jo bedre er det. Det er ikke alle, der foretrækker at ringe, ligesom der omvendt også er mange, der hellere vil ringe end at skrive.
Du kan også gøre det endnu nemmere end det og have en direkte chat på din hjemmeside, som enten automatisk hjælper dig med at besvare kunderne, eller som sender henvendelserne direkte til din Messenger på Facebook.
Hav dog ikke flere kommunikationskanaler, end at du kan følge med til at besvare dem uden for lang ventetid.
Tag dig af kundeproblemer med det samme
Er der en kunde, der har en klage, et problem eller noget tredje, som gerne skal løses for at opfylde tilfredshed, er det vigtigt, at du med det samme tager kontakt. Tag ikke de nemmeste henvendelser først, da det viser, at du er seriøs og virkelig gerne vil sørge for, at kunden bliver glad og tilfreds igen. Uanset hvor sur eller tvær kunden er, skal denne mødes med forståelse og et indtryk af, at problemet er af høj prioritet.
Følg op på dine kunder
Selvom det måske virker som om, at alt er, som det skal være, er det alligevel en god ide at følge op. For det er ikke sikkert, at kunden er tilfreds. Når du følger op på kunderne, sikrer du, at du tilfredsstiller dem – og det sikrer også, at du i mindre grad får negative anmeldelser.
Det kræver ikke meget mere end en mail eller et opkald. Det er især godt at følge op, hvis du finder ud af, at der er begået en fejl. For gør du opmærksom på det, inden kunden opdager det, bliver det betragtet som god service – i hvert fald hvis du så også sørger for at rette op på det.
Du kan også tage et kursus i god kundeservice se mere her.